Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is een regelmatige publicatie, over het algemeen rond een hoofdthema, waarop al dan niet gratis geabonneerd kan worden. Veel nieuwsbrieven worden uitgegeven door verenigingen of commerciële instellingen, zoals bedrijven, om informatie te verstrekken aan de leden of werknemers.

De nieuwsbrief heeft als doel abonnees op de hoogte te brengen van het laatste nieuws (promoties, nieuwe artikelen in het gamma, bekendmaking opendeur-dagen, enz.). Het verschil van nieuwsbrieven ten opzichte van email-marketing is dat de nieuwsbrief enkel verstuurd wordt naar ingeschreven personen terwijl via email-marketing nieuwe mensen worden bereikt.

Enkel voordelen van een nieuwsbrief:

  • Door regelmatig een e-mail nieuwsbrief te sturen, blijf je voortdurend onder de aandacht van je klanten. Als je dit niet doet, zullen ze je snel vergeten. Maar omdat je in hun herinnering blijft, zullen ze aan je denken op het moment dat ze behoefte krijgen aan je dienst. Het is een bekende marketingwet dat mensen zeven tot elf keer aan je boodschap blootgesteld moeten worden, voordat ze tot kopen overgaan.
  • Als mensen zich abonneren op je nieuwsbrief, bouw je gestaag aan een mailinglijst met honderden en misschien wel duizenden mensen. Allemaal mensen die in principe tot je doelgroep behoren en in jouw dienst geïnteresseerd zijn. Je kunt je aanbod telkens aan ze  kenbaar maken, waardoor je lijst een potentiële bron van inkomen wordt. Een mailinglijst is daarmee een van de belangrijkste “bezittingen” van de zelfstandige dienstverlener.
  • Als een nieuwsbrief verstuurd wordt, heb je veel meer kans om aan de namen en e-mail adressen van potentiële klanten te komen, die je tijdens netwerken of presentaties ontmoet. Je hebt immers iets te bieden in ruil ervoor.
  • Met de publicatie van een nieuwsbrief laat je jezelf zien als een expert op jouw gebied. Omdat diensten “onzichtbaar” zijn in vergelijking met producten, is het heel belangrijk om iets van je kennis en kunde te kunnen laten zien. Je toont wat je in huis hebt door waardevolle informatie te geven. Er is geen betere en eenvoudiger manier om vertrouwen en geloofwaardigheid bij je potentiële klant te creëren.
  • Door een e-mail nieuwsbrief kun je veel gemakkelijker mond-tot-mond- reclame op gang brengen. Als je lezers hem op prijs stellen, zullen ze hem doorgeven aan anderen. En zo bouw je je lezersgroep op.
  • Via een e-mail nieuwsbrief, krijg je ook de kans om aan het e-mail adres te komen van je website-bezoekers. Meestal bezoeken mensen je website maar één keer. En vaak op het moment dat ze nog niet klaar zijn om te kopen. Maar nu blijf je in hun herinnering en denken ze aan je op het moment dat ze er klaar voor zijn.
  • Een nieuwsbrief is snel en goedkoop – zeker vergeleken met traditionele marketingmethoden. En in enkele seconden kun je je doelgroep van honderden mensen bereiken!